Zgarnij jak najwięcej klejnotów i wygraj w grze Splendor!

splendor

Splendor

TYP GRY: ekonomiczna, karciana
LICZBA GRACZY: 2-4
CZAS GRY: ok. 30 minut
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA: 40 żetonów + 90 kart rozwoju + 10 kafelków szlachty + instrukcja
CENA: ok. 90 zł

Dziś przeniesiemy się w świat, którym rządzą drogocenne kamienie - szafiry, szmaragdy, rubiny, onyksy i diamenty. Mogłoby się wydawać, że jest to świat typowo kobiecy - przecież powszechnie wiadomo, że żadna kobieta nie oprze się takim błyskotkom (ja mam słabość do szafirów 😄), jednak tu chodzi o coś więcej - bogactwo i prestiż!

Gracze rywalizują ze sobą o punkty prestiżu, jakie przynoszą im kopalnie wymienionych klejnotów. W jaki sposób?

Zasady gry

Reguły są bardzo proste. Na stole leżą 3 talie kart o różnych poziomach (kolejno zielone, żółte i niebieskie) - z każdej z nich odkryte są po 4 karty oraz 6 rodzajów żetonów - po 7 symbolizujących jeden z klejnotów i 5 złotych monet.

splendor karty

W swojej turze każdy z graczy może wykonać jedną akcję:
  • dobrać żetony z klejnotami (3 różne lub 2 takie same) - uwaga, na koniec swojej tury, można mieć ich maksymalnie dziesięć
  • wykupić kopalnię klejnotów - wziąć jedną z wyłożonych kart, płacąc podany na niej koszt i wyłożyć przed siebie (od tej pory karta daje nam dodatkowy jeden klejnot na turę)
  • zarezerwować kartę - wziąć kartę, nie płacąc jej kosztu, do ręki (otrzymując przy tym złotą monetę, która może przy zakupach zastąpić dowolny klejnot)
  • wyłożyć kartę z ręki, płacąc jej koszt
Niektóre karty, oprócz klejnotów dają nam punkty prestiżu, o które toczy się walka. Dodatkowo, jeśli uzbieramy wymaganą liczbę kopalni, możemy zaprosić do swoich posiadłości szlachcica, który przynosi dodatkowe punkty. 

Gra kończy się w momencie, w którym jeden z graczy zdobędzie 15 punktów - wówczas wszyscy gracze, którzy nie mieli swojej tury mogą wykonać jeszcze po jednej akcji i wygrywa ten, kto zgromadził punktów najwięcej. Jeśli dwóch graczy ma ich tyle samo, to wówczas wygrywa ten, który ma wyłożonych przed sobą mniej kart.

Ogólne wrażenie

Gra jest bardzo prosta, szybka i dynamiczna (chyba, że trafi się gracz wyjątkowo długo myślący nad swoimi ruchami). Jest świetną pozycją dla gracza, który dopiero zaczyna swoją przygodę z planszówkami, ale także i ten bardziej doświadczony znajdzie w niej coś dla siebie. Bardzo dobrze nadaje się do grania rodzinnego lub na wieczór gier planszowych - spokojnie można rozegrać 2-3 partie, ponieważ zwykle po pierwszej pozostaje uczucie pewnego niedosytu, a następnie zagrać w coś cięższego, jeśli ma się ochotę. Fantastycznie nadaję się do relaksu przy herbacie lub grzańcu po ciężkim dni pracy. Przystępna cena także przekonuje, żeby dołączyć tę grę do swojej kolekcji.

PLUSY GRY:
  • lekka i prosta
  • szybka
  • mimo swojej prostoty, mechanika gry jest świetna
  • bardzo dobra skalowalność - można grać w 2 osoby nie tracąc zbyt dużo z powodu braku jeszcze jednego gracza, chociaż rozgrywka wówczas jest trochę inna
  • poręczna i przenośna - wystarczy kilka woreczków strunowych i możemy transportować bez pudełka
  • ładnie wykonana, zwłaszcza żetony mają moc przyciągania
  • przystępna cena
MINUSY GRY:
  • regrywalność mogłaby być ciut większa - mimo, że jest naprawdę świetna, należy sobie tę przyjemność dawkować, aby zbyt szybko się nie znudziła (po kilku partiach pewnie ruchy wykonujemy już bardziej automatycznie)
  • trochę za szybko się kończy - warto spróbować zagrać do 21, a nie do 15 punktów, bo 15 zdobywa się zdecydowanie zbyt szybko

Komentarze